Friday, October 17, 2008

KERA KETAGIH KENTURKEY

Al kesah maka tersebutlah satu cerita perihal monyet dan kera. Seorang kawan saya melontarkan sekuntum bunga yang cantik dan wangi kepada seekor kera. Maka kera tersebut mengambilnya dan melihat betapa cantiknya dan mencium betapa wanginya. Deria hidungnya terlalu sensitif menyebabkan ia menciumnya berkala-kali dan mencari-cari dimana keluarnya bau wangi itu. Lalu ia terus merobek-robekkan bunga itu, tetapi malangnya ia tidak berjumpa dimana keluarnya bau wangi itu.
Seorang lagi kawan saya melontarkan belacan kepada seekor kera, maka disambut oleh sang kera dengan gembiranya, lalu diciumnya, lalu dikoyak rabakkan belacan itu untuk mencari dimana keluarnya bau busuk. Akhirnya seluruh tubuhnya terpalik dengan belacan dan dia tergenyeh-genyeh disana-sini untuk membuang belacan yang terpalik dibadannya.
Seorang kawan saya yang lain, dia orang kaya berjawatan besar melontarkan kenturkey fried chicken kepada kera, lalu disambutnya, diciumnya, dan terus dimakan dengan rakusnya. Begitulah rotin kawan saya, setiap kali ia datang berjoging diBukit Batu Pahat dan diBukit Lagi, ia akan melontarkan kenturkey fried chicken kepada kera, sehinggalah kera menjadi ketagih.
Sampai sekarang kawan saya sudah tidak pergi lagi kesitu menjadikan kera mengidam kenturkey.

No comments: